Vereniging

Foto: Lianda van der Schilden

Harmonie Orkest Amstelveen is een actieve muziekvereniging met een breed speelrepertoire, van klassiek tot eigentijds en af en toe een flirt met popmuziek. We treden regelmatig op, met als een van onze vaste optredens het Nieuwjaarsconcert. Daarnaast zijn we onder meer muzikaal aanwezig op Koningsdag en tijdens Dodenherdenking. Ook zorgen we voor de muzikale ondersteuning van de jaarlijkse uitvoering van de Blazersklassen in Amstelveen. De muzikale leiding van ons orkest is in handen van dirigent Nico Schimmel.

Fanfarecorps in 1927, bij het 5-jarig bestaan.

De oorsprong van ons Harmonie Orkest Amstelveen gaat terug tot mei 1922, toen het Fanfarecorps Bovenkerk werd opgericht. Twintig man groot, en met geleende instrumenten, speelde dit muziekgezelschap op zon- en feestdagen, marcherend door de wijken. Onder de oprichters vinden we de namen Botman en Blesgraaf van wie de nazaten nog steeds binnen ons orkest vertegenwoordigd zijn.

De harmonie in de jaren negentig.

In 1986 maakte de Fanfare de overstap naar harmonieorkest, wat betekende dat het orkest werd uitgebreid met houtblazers en aangepast slagwerk. Ook speelden we vanaf toen meer binnen dan in de buitenlucht – beter voor de houtinstrumenten. Tot 2014 vielen we onder de Muziekvereniging Bovenkerk. Tegenwoordig tellen we als zelfstandig orkest zo’n 45 leden en spelen we in de eerste divisie. Als orkest passen we onze bezetting aan de gelegenheid aan. We kunnen ons orkest uitbreiden met key-board, elektrische gitaren, extra slagwerkers, zangers én extra blazers.